Bekijk de verschillende mogelijkheden van uitgeven in het kort
Lees verder

Page content

article content

Schrijven en uitgeven van je boek - Blog 02

Koos Verkaik Blog -2-

Van stampende degelpers tot Printing On Demand!

Lectori Salutem!

Nauwelijks negentien jaar oud, had ik zo’n beetje het vreemdste beroep wat je je kunt voorstellen: persenvuller! Nee, ik hoefde geen inkt bij te vullen, ik moest er voor zorgen dat de persen konden blijven draaien door zo veel mogelijk tekst te produceren.

Er waren destijds nogal wat drukkers die het hoofd boven water moesten zien te houden zonder dat er veel opdrachten binnenkwamen en daarom gingen zij zelf voor uitgever spelen.

“De persen moeten bollen,” was een uitdrukking die vaak werd gebruikt: de persen moeten volop draaien om winst te kunnen maken.

En dus schreef ik verhalen, maakte bladen en boeken.

Ik kan me nog goed herinneren dat een drukker me kwam halen om me te laten zien hoe één van mijn eerste boeken werd gedrukt. Samen stonden we te kijken naar een stampende degelpers. De tekst van mijn boek was in lood gezet! De grote vellen bedrukt papier moesten later worden bijgesneden en de cover werd op een andere pers gedrukt.

Persenvuller was een mooi beroep. Ik schreef altijd en overal. Speciaal daarvoor had ik me een portable schrijfmachine aangeschaft. Een handig, klein apparaat met een kofferdeksel.

In een Amerikaans blad, waarschijnlijk was het een exemplaar van Life, had ik ooit een foto gezien van een journalist die veldwerk deed: hij had de achterklep van zijn stationwagen geopend en daarin stond een typemachine. Zelf zat hij er op een klapstoeltje voor en zo kon hij verslaan wat hij om zich heen zag – als ik me goed herinner, maakte hij een stukje over een neergestorte zeppelin.

Vergeleken met zijn enorme schrijfmachine was mijn portable ding al veel moderner. Ik kon, net als die journalist, mijn verhalen schrijven waar ik maar wilde.

De tijden veranderden. Er kwam een apparaat op de markt dat gerust revolutionair genoemd mocht worden. De composer van IBM, een inktzwarte machine die plastic lint vrat en teksten weergaf in verschillende lettertypen (kwestie van de metalen schrijfbolletjes verwisselen). Het grote voordeel van deze zetmachine was, dat je de tekst rechts kon uitlijnen, zodat je echte boeken kon maken. Al snel huurde ik een composer en later kocht ik er een.

Ik maakte geen manuscripten meer op een tikmachine, maar schreef mijn boeken meteen op de composer.

De resultaten: dikke boeken, hard covers met goudsopdruk en stofomslag – van streekromans tot oorlogsboeken; de persen moesten nog steeds bollen!

Vertegenwoordigers van IBM verbaasden zich zo over de snelheid waarmee ik schreef, dat zij voorstelden om me eens in een laboratorium te laten onderzoeken; er zouden hersenscans worden gemaakt terwijl ik driftig mijn zinnen tikte. Geen idee waarom dat toen niet is doorgegaan. Ik weet wel dat zij mijn perfect gedrukte boeken (offset) gebruikten om klanten te laten zie wat de composer allemaal kon.

De oplagen waren hoog. Gezien vanuit het heden waren ze zelfs duizelingwekkend!

Het was voor mij een goede leerschool om bijvoorbeeld alle beroemde kinderboeken te herschrijven, van Pinokkio tot Heidi, van de belevenissen van Robin Hood tot Sindbad de Zeeman, plus alle Europese sprookjes. Allemaal hard covers en het aantal pagina’s lag tussen de 160 en 250.

Van mijn Pinokkio werden er ruim 100.000 gedrukt, waarna het dikke boek ook nog eens werd verdeeld in zes verschillende dunnere uitgaven van 10.000 per deel!

Voor mijn eigen romans waren de verschillende uitgevers gelukkig heel toegeeflijk en zij drukten mijn werk in minimale oplagen van 5000 per deel, maar 10.000 of zelfs 20.000 kwam net zo vaak voor.

En weer zijn de tijden veranderd. Uitgevers en boekhandelaren zijn kritisch en vooral ook voorzichtig geworden. Grote oplagen zijn niet voor iedereen weggelegd. Het gevaar van flinke aantallen drukken zit ‘m eenvoudig in het feit dat waarschijnlijk niet alle exemplaren verkocht zullen worden. Je hebt bijvoorbeeld een uitgeverscontract gekregen en er worden tweeduizend boeken gedrukt. Helaas zijn er na verloop van tijd nog geen duizend verkocht en daarom zegt diezelfde uitgever nee tegen je volgende boek.

De oplossing is gevonden in printing on demand. Dat betekent heel eenvoudig dat een exemplaar van je boek wordt gedrukt op het moment dat iemand het heeft besteld.

Zo blijft je titel altijd actueel en raakt ook nooit uitverkocht. Tien bestellingen? Dan worden er tien gedrukt en verzonden. Eventjes helemaal geen bestellingen? Geen probleem, je boek blijft gewoon altijd leverbaar.

Ik verkeer in de gelukkig omstandigheden dat ik mijn boeken kan laten uitbrengen in de USA en in Canada. Mijn uitgevers daar werken over het algemeen ook met het printing on demand principe en kunnen wereldwijd leveren! Het houdt mijn boeken jaar in, jaar uit in de running en grote verkooporganisaties als Amazon en Barnes and Noble hebben mijn boeken constant voor verzending in voorraad.

Lecturium werkt gelukkig ook op deze manier!

Je boek is een blijvertje, het kan altijd besteld en geleverd worden.

Aangepast aan de behoeften van deze moderne tijd, kan Lecturium je helpen naam te maken in het literaire wereldje.

Printing on demand: de pers is geduldig.

Je blijft volledig de baas over je eigen werk en dat geeft natuurlijk een geweldig gevoel.

De oude schrijfmachine is vervangen door een computer.

De stampende degelpers heeft de weg vrijgemaakt voor printing on demand! Maak er gebruik van!

Heb je vragen, stel ze dan gerust, mail naar: redactie@lecturium.nl.

We ontmoeten elkaar weer in mijn volgend blog, tot dan,

Koos Verkaik, redacteur Lecturium.

 

 

 

Comment Section

0 reacties op “Schrijven en uitgeven van je boek - Blog 02

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website